dissabte, 1 de novembre del 2025

35.- Estem davant a un procés d'innovació en la justícia de proximitat.-

 ARTICLE EN CONSTRUCCIÓ

Crear ponts entre les persones

Per Josep Maria Ferran i Torrent

Jutge de Pau de Cabacés (el Priorat)  i Mediador en la Federació Veïnal Segle XXI de Tarragona.

Soci de l'ACPJ

Un procés d'innovació de la justícia i de la societat catalana. Salut, família i el proïsme

1.- Motivació per la comunicació.-

A nivell d'oci des de 1976, fa 50 anys vaig tenir la iniciativa de dur a terme una publicació local que durà tres anys "Això...Aleixarenc", en 1980 em vaig iniciar la mediació professional docent participant en el 1988 en el llibre blanc de la LOGSE, una llei innovadora en educació, i en el 2000 la mediació comunitaria social, iniciant la tesi postulant Causa Cooppel per la Pau.


2.- La tesi de la mediació comunitària, el triangle de base ciutadana i del vértex més especialitzats i professionalitzats.


I.- Base de la convivència habitual

1.- Base. Vida de la ciutadania. Mediació familiar, associacions, escola-institut, 

2.-Mediació representativa o en les directives. Juntes directives, secretaries de comunicació i de mediació en associacions i federacions, protocols contra violències masclistes, grups lila, etc.

II.- Mediació en suport a la base convivencial.- 

3.- Mediació més específica amb professionalitat o responsabilitats més municipals: Oficines de Relació amb la Comunitat (ORC) de la Guàrdia Urbana, Mossos d'Esquadra, Agents Rurals, Altres recursos: Atenció a la dona SIAD, etc. Servei de Mediació Veïnal. tècnics i personal voluntari, etc.

III.- Dedicació mixta. Mediació de pau de sempre i ara actes legals de marc judicial previ a processos judicials i col·laboració amb els jutjats de primera instància.-

4.- Mediació en la justicia de proximitat. Les futures oficines de justicia municipal i els actes legals de nivell jurídic de les conciliacions i judicis verbals dels JdPau.

5.- Mediacions professionals : MASC

IV.- Processos judicials

6.- Tribunals de justícia: a partir de la primera instància i/o especialitzacions: Menors, Social, etc.


Tesi: Com més consistent és la base de la convivència social habitual facilita que hi hagi més eficàcia a nivells més específics i als nivells més alts hi arribaran menys casos. 

3. Sis actuacions personals per a la divulgació de la cultura mediadora comunitària i de les funcions innovadores dels JdPau.

3.1.- El programa mensual col·laborador de ràdio Falset des de 2008: Priorem Priorat.

3.2.- Jutge de Pau suplent des de 2007-2020 i titular de 2020 fins l'actualitat.

3.3.- El programa Cooppel de suport a les persones per a la millora del record i de la comprensió, sobre tot en atenció a les persones, a les famílies, a les associacions, a les federacions, a l'institut i a centres de dia i residències assistides amb la finalitat d'aprendre junts amb cooperació. Mediació comunitària voluntària acreditada a Tarragona ciutat i a la comarca del Priorat.

3.4.- Participació anual en les jornades de mediació professional organitzades pels col·legis oficials a Tarragona.

En el 2023 vaig fer una ponència en relació amb l'IMSS de Tarragona.

215.- FERRAN exposà l'estudi de la transmediació social a la URV en les jornades anuals de mediació professional.-


3.5.- Participació en les jornades estatals i catalanes mensuals  DIM EDU Global ofertant un taller Cooppel i una comunicació destinada a professionals de l'ensenyament i docents, on participen professorat i doctorants d'altres paisos com Portugal, Itàlia, Argentina, Mèxic i Cuba entre altres.

51.-(ES) NUEVO.- La Planificación de la Atención al Recuerdo Comprensivo (P@RC). Te puede ayudar.-

3.6.- En el meu poble he estat vinculat a 14 entitats o iniciatives locals o comarcals de les quals estic associat ara en deu entitats: de les quals estic ara o bé al consell, grup o junta directiva en set:

(1) Vida Creixent parroquial, (2) el consell parroquial, (3) Ceradai des de 1986 ( Causa Cooppel per la pau des de 2000), (4) Priorem Priorat des de 2009. (5) Jutjat de Pau des de 2007. (6) Oficina virtual de Drets Humans del Priorat des de 2020.(7) Informant turístic acreditat pel parc natural serra de Montsant i voluntari del museu municipal

Associat a la (8) Societat Recreativa i (9) Regants (vocal entre 2022-25). (10) Vaig estar soci del Club de fútbol, jugador entre 1981-85 fins a la desaparició de l'entitat.

He estat en el passat a la junta del (11) Centre Estudis del Priorat (CeP) (2003-2025), (12) Centre estudis CeSMV (2018-20), (13) associació Prioritat (2021-22). (14).- Oficina Voluntariat Mn. Joan Masip i Franch (1995-2002)

En conclusió.- 

La conversa i la mediació comunitària és clau a més d'explicar com aprenem les persones i com ho fem o com ho podem fer millor. On les competències de la creativitat, de la cooperació i de la comunicació són molt importants. La nostra proposta d'ajuda en atenció a les persones la presentem sota el nom Cooppel. Aprenentatge basat en processos emocional lògics on els coneixements i el dol entès com les emocions que ens afecten és el fonament de la tesi Cooppel.


4.- Actuacions per a la conscienciació per la cultura de mediació comunitària per a la convivència, per la seguretat i per la salut i el paper del JdPau i les seves funcions. Tarragona ciutat i el Priorat.

Resolutiva: una solució immediata o la més ràpida possible. Pactar no complicar la relació, eliminar la causa del conflicte (humitat, sorolls, etc). Fer-ho per mitjà de la persona més adequada: familiar, presidència d'escala, etc.

Repreventiva: aprendre dels errors, reconèixer la situació material, emocional i psicològica, prendre mesures per evitar el conflicte. Podem aprendre tots amb el consentiment de la persona implicada o respectant les seves dades personals

Restaurativa: donar oportunitat amb consentiment preparar-se i acordar el trobar-se per expressar les dues parts de forma assenyada el que espera cadascú de l'altra i respectar-ho.

Davant d'una qüestió, problema o conflicte tenim una oportunitat per aprendre i una ocasió per a lluitar per l'èxit de tots.

Poso en marxa propostes de situacions d'aprenenatge

90.- Oferta Cooppel de cursos, tallers i converses de voluntariat social

5.- Seguint la piràmide entre la base cap el vèrtex ens trobem les situacions de diàleg, negociació i mediació:

A.- Vida de cada dia i de base de la ciutadania.- Depèn si el poble és petit o més gran pot variar l'escala de la piràmide.

Cal donar resposta resolutiva, repreventiva i/o restaurativa en els primeres situacions de la piràmide. Cada situació suposa un pes emocional, psicològic i incideixen les creences de les persones implicades, la seva experiència, la seva autoritat i/o responsabilitat i els hàbits en el diàleg i en la motivació de la conducta i la gestió del comportament.

1.- Negociació i mediació dins de la família. El paper dels pares i de els mares i de la seva autoritat.

2.- Mediació d'un o més membres de la família

3.- Mediació d'amistats properes.

4.- Diàleg i mediació a escoles i instituts

5.- Mediació en l'associació o servei respecte a la seva autoritat o responsabilitat. Presidència o vocalia. Cas de protocol conra violència i abusos sexuals (publicitar-lo, referent, comissió, campanya), grups lila si existeixen. 

6.- Consulta o petició a l'Ajuntament o al servei de mediació o al JdPau. Informació, orientació i/o assessorament.

7.- Consulta a l'ORC de Mossos o Guàrdia Urbana.

8.- Consulta o reclamació davant del JdPau. Consulta al JdP o a l'Oficina de Justícia per a rebre informació, orientació o assessorament.

B.- Pas cap a els drets de defensa judicial.- 

9.- Consulta als Mossos sobre els fets, són denunciables o cal mirar com podem resoldre, prevenir o restaurar segons l'apartat A, anterior.

10.- Escrit inicial al JdPau demanant conciliació o judici verbal segons el cas.

11.- Inici de la tramitació de la denuncia al Primera Instància.


6.- Amb el suport del CEJFE i de l'Associació Catalana Pro de la Justícia (ACPJ).- Cal que els jutges i les jutgesses de pau fem pinya, ens ajudem mútuament i ens trobem de forma períodica.- Obrir un procés de col·laboració territorial.

Per intercanviar experiències, vivències.... i tenir clar els processos de conciliació i dels judicis verbals.

Estem cridats com tot el veïnat a reconstruir la mediació comunitària, resolent, prevenint i restaurant entre iguals i dins de les relacions de responsabilitat, així entendrem millor vivint la bona fe i la bona voluntat, dins de les nostres influències i motivacions socials i associatives locals.

Resum de les competències de les tasques dels JdPau entre conciliacions i judicis verbals segons consulta CHAT GPT Openai:

Segons la Llei Orgànica 1/2025, que reforma les funcions dels jutges/esses de pau, aquests poden dur a terme conciliacions i judicis verbals, però són dues tasques amb naturalesa i objectius diferents. Vegem la diferència principal:


🔹 1. Conciliació

Objectiu: Evitar el conflicte judicial mitjançant un acord entre les parts.
Característiques:

  • És voluntària: les parts hi acudeixen per intentar arribar a un acord amistós abans d’anar a judici.

  • El jutge de pau actua com a mediador imparcial, ajudant a trobar un punt de trobada.

  • No hi ha guanyador ni perdedor: si hi ha acord, es formalitza en un acte de conciliació amb valor legal.

  • Si no hi ha acord, les parts poden després acudir al jutjat ordinari.

  • S’utilitza sobretot en conflictes civils menors (deutes petits, desacords entre veïns, etc.).

👉 En resum: és una via de resolució alternativa al judici.


🔹 2. Judici verbal

Objectiu: Resoldre jurídicament un conflicte mitjançant una decisió judicial.
Característiques:

  • És un procés judicial formal regulat per la Llei d’Enjudiciament Civil.

  • El jutge de pau exerceix autoritat jurisdiccional: escolta les parts, analitza proves i dicta sentència.

  • Es fa servir per assumptes de menor quantia (habitualment fins a 150 € o qüestions senzilles (possessió de béns, petites reclamacions, etc.).

  • El resultat és vinculant i executiu, no depèn de l’acord de les parts.

👉 En resum: és una decisió judicial amb força legal, no un acord negociat.


🧩 En síntesi:

Aspecte Conciliació Judici verbal
Naturalesa Acord amistós Resolució judicial
Intervenció del jutge de pau Mediador imparcial Autoritat judicial
Voluntarietat Voluntària Obligatòria si s’interposa demanda
Resultat Acord entre parts Sentència
Objectiu Evitar el judici Resoldre el conflicte legalment


7.- Qüestions i opinió sobre el futur de JdPau.- (DAFO: Punts febles, riscos, forts i oportunitats).-  EN CONSTRUCCIÓ

7.1.- La formació de la comunitat i la formació de les persones aspirants a JdPau.-

7.2.- Valoració de les persones aspirants la seva formació i l'experiència en el camp.-

7.3.- La seva influència en el món associatiu i la seva forma de ser en habilitats

7.4.- Les aspiracions i els interessos familiars i polítics de les seleccions a JdPau i l'ètica en la presa de decisions.

7.5.- Agrupaments municipals a la vista.

7.6.- Proximitat de la justícia, gratuïtat i la mediació professional (MASC)




Fonts de referència:

1.- Tesis o blocs referents:

Dialnet-LaNecesidadDeLaMediacionComunitariaEnLasSociedades-7803306.pdf

TFM Mediación Comunitaria: Estrategias y Efectividad en Conflictos Vecinales - Studocu

Mediació ciutadana i comunitària - Dialnet

Mediacion Comunitaria: Información Completa, Definición, Ejemplos y Más

James Clear o el llibre: CLEAR, James "Hàbits atòmics" Sisena edició. 2024. Ara Llibres. Barcelona.


2.- Els meus blogspot personals. Una representació, per a més interès pots escriure a info@cooppel.org o what's 619 79 39 69.

Priorem Priorat a ràdio Falset

11.- """PriOreM PrioRaT))..., programa mensual col·laborador de ràdio Falset des del 25 octubre 2008

Programa Cooppel d'atenció a les persones

03.- ÀNiMS. Agència de Notícies i Memòria Social de la Causa Oferta Solidària Cooppel per la Pau.-

22.- TAULER INFORMATIU COOPPEL Curs 2025-26 INS Antoni de Martí i Franquès de Tarragona "C@M.ins".

88.- Fomentem la pràctica Cooppel. Curs 2025-26

Jutjat de Pau

Jutjat de Pau ( Transició a l' Oficina Municipal de Justícia) Cabacés. Primer de tot la convivència.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada